Přenesme se o 10 let nazpět do roku 2006. Jste sami v cizím městě u zastávky autobusu, ale jízdní řád je stržený a vy se potřebujete dostat na hotel. Naštěstí se vyznáte a máte spoustu pokrokových přátel. iPhone je stále ještě fikcí, takže svojí vymazlenou Nokií nebo Sony Ericssonem zavoláte známému.
Na čtvrtý pokus se dovoláte člověku, který zrovna sedí u svého nového počítače s expres ADSL internetem a který vám prozradí, že další autobus jede za 35 minut. Paráda.
Jak bychom se chovali dnes?
Dnes se Vám něco podobného stane jen stěží. Na mobilu si jednoduše najdete online jízdní řády, objednáte taxi přes Liftago nebo Uber, nebo vyhledáte cestu skrz Google, a to při více jak 50 násobné rychlosti připojení. Mobilní internet prorostl do našeho běžného života, přesto mu stále řada společností věnuje podobnou pozornost, jako v tom roce 2006.
Aktuální data z mobilního internetu
Koncem minulého roku se staly dvě důležité věci. Facebook oznámil, že téměř 80 % všech reklamních příjmů mu generují právě mobilní zařízení a ukázal tak světu, že je opravdu možné tyto uživatele monetizovat. A Google zveřejnil, že poprvé v historii lidé vyhledávají více z mobilů než ze stolních počítačů. I ČR tyto trendy následuje. Celková návštěvnost českých serverů (ne tedy FB ani Google) je již ze 40 % tvořena mobilními zařízeními.
Důležitá je i penetrace smartphonů, ta je nyní u nás okolo 60 %, ale téměř každý nový prodaný mobil je „chytrý“.
Jakou roli hraje mobil v nákupním cyklu?
Přes tato oslnivá čísla je s podivem, že jen 10 % ze všech nákupů na českém internetu se uskuteční na mobilech. Je to proto, že mobilní telefony jsou zpravidla nejsilnější v rozhodovací fázi, která se nachází před finálním nákupem. Lidé na mobilech hledají informace, které jim pomůžou se rozhodnout a mobilní web by měl sloužit k tomu, aby je jednoduchou formou přijali. Mobilní web hraje mnohdy důležitou roli i při vnímání značky. Není nic horšího, pokud jste např. brand s luxusním zboží a neumožníte lidem si zboží prohlédnout, ve chvíli, kdy na to mají čas, což je častokrát na mobilu. Důležité je vžít se do svých zákazníků, kdy a jak mobilní telefon používají a jaký obsah na mobilech hledají.
Při znalosti těchto dat byste se neměli ptát, jestli je mobilní web dnes důležitý, ale spíš jak ho udělat tak, aby splnil svůj účel?
One comment: On Mobilní web. Nutnost nebo nafouknutá bublina?
Samsung S4